Tematyka
Sekcja ogólna
Szkoły i Przedszkola Promujące Zdrowie
Koordynator Rejonowej Sieradzkiej Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie
dr Violetta Florkiewicz
kontakt: vflorkiewicz@wodnsieradz.edu.pltel.: 43 822 36 91
Koncepcja Szkoły/Przedszkola Promującego Zdrowie
Koncepcja szkoły/przedszkola promującego zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia rozumianej, jako działania umożliwiające poszczególnym osobom oraz całym społecznością zwiększenie kontroli nad czynnikami warunkującymi stan zdrowia, promowanie zdrowego stylu życia oraz czynników środowiskowych i indywidualnych mających wpływ na poprawę zdrowiu[1].
Informacyjne ogólne
Standardy Placówek Promujących Zdrowie
Przyjęty model SzPZ stanowił punkt wyjścia do opracowania czterech standardów, które określają jakości pracy szkoły/przedszkola w zakresie promocji zdrowia.
- Rolą standardów jest wyznaczenie głównych kierunków pracy w stronę
tworzenia w placówce modelowych rozwiązań, charakterystycznych dla Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie.
- Stanowią one również punkt wyjścia do programowania ewaluacji Placówki Promującej Zdrowie, czyli sprawdzania, w jakim stopniu zbliżają się one do poziomu, który można by uznać za „idealny”.
- Link do strony, na której znajdują się wszystkie standardy:
- https://www.ore.edu.pl/2010/06/standardy-szpz/
- Rolą standardów jest wyznaczenie głównych kierunków pracy w stronę
tworzenia w placówce modelowych rozwiązań, charakterystycznych dla Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie.
Kluczową postacią w szkole/przedszkolu promującym zdrowie jest koordynator ds. promocji zdrowia. W wstępnym etapie działań, to on jest ich głównym inicjatorem. Swoim entuzjazmem chętnie dzieli się z innymi członkami społeczności placówki i szeroko propaguje wartości, które wpisują się w model szkoły/przedszkola promującego zdrowie. Pełen opis zadań związanych z pełnieniem funkcji koordynatora został zamieszczony w pliku powyżej.
W pliku znajdą Państwo opis informacji, które powinny być zamieszczone na stronie (lub w zakładce strony) szkoły/przedszkola promującego zdrowie.
Akces Sieci Rejonowej - procedury, dokumenty
W pliku znajdą Państwo opis pełnej procedury związanej z ubieganiem się o Akces Sieradzkiej Rejonowej Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie oraz włączenia placówki do sieci.
W załączeniu znajduje się (w wersji edytowalnej) karta zgłoszenia placówki do RSSziPPZ, której złożenie do koordynatora Rejonowej SSziPPZ jest pierwszym działaniem w kierunku włączenia placówki do sieci i uzyskania Akcesu Rejonowej Sieci Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie.
W pliku znajduje się druk deklaracji, którą do koordynatora rejonowej sieci składają przedszkola ubiegające się o włączenie do sieci i uzyskanie Akcesu Sieradzkiej Rejonowej Sieci SziPPZ
W pliku znajduje się druk deklaracji, którą do koordynatora rejonowej sieci składają szkoły ubiegające się o włączenie do sieci i uzyskanie Akcesu Sieradzkiej Rejonowej Sieci SziPPZ
Certyfikat Sieci Wojewódzkiej - procedury, dokumenty
Pełne informacje na temat działań Kuratorium Oświaty w Łodzi na rzecz SZiPPZ orazumentów znajdą Państwo na stronie Kuratorium (link powyżej).
CERTYFIKAT KRAJOWY - PRZEDSZKOLA (procedury, dokumenty)
Od kilkunastu lat została stworzona ścieżka uzyskania Krajowego Certyfikatu Placówki Promującej Zdrowie również dla przedszkoli. Całe środowisko zaangażowane w promocję zdrowia odebrało ów fakt z dużą radością, gdyż przedszkola w sposób szczególny były i są zaangażowane w kształtowanie postaw prozdrowotnych naszego społeczeństwa. Otworzenie możliwości uzyskania Krajowego Certyfikatu również dla przeszkoli wymagało opracowania nowych narzędzi, zadań i rozwiązań, które uwzględniły możliwości psycho/poznawcze przedszkolaków.. Całość została ujęta w poradniku zamieszczonym poniżej.
W poradniku (rozdział III) znajdują się narzędzia do autoewaluacji.
W pliku została zamieszczona (do pobrania) edytowalna wersja wniosku, który składa przedszkole ubiegające się o Krajowy Certyfikat Przedszkola Promującego Zdrowie.
CERTYFIKAT KRAJOWY - SZKOŁY (procedury, dokumenty)
Kluczowe elementy otwierające drogę do tworzenia szkoły promującej zdrowie:
- Poznanie i zrozumienie koncepcji szkoły promującej zdrowie przez całą społeczność szkolną;
- Uczestnictwo i zaangażowanie społeczności szkolnej w działania z zakresu promocji zdrowia;
- Powołanie szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia i zespołu promocji zdrowia;
- Planowanie działań z zakresu promocji zdrowia i ich ewaluacja;
- Dążenie do powiązania działań w zakresie promocji zdrowia z podstawowymi celami i zadaniami szkoły;
- Współpraca ze społecznością lokalną i innymi szkołami w zakresie działań z obszaru promocji zdrowia.
W podręczniku Szkoła Promująca Zdrowie.... autorki szczegółowo przedstawiły całą koncepcję tworzenia SzPZ, etapy jej budowania, charakterystykę kluczowych standardów, procedurę autoewaluacji, narzędzia i sposoby jej przeprowadzenia oraz wskazówki do opracowania końcowego raportu z autoewaluacji. Zapraszam do lektury.
Zapraszam do zapoznania się z pełną procedurą nadawania Krajowego Certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie.
W pliku została zamieszczona (do pobrania) edytowalna wersja wniosku, który składa szkoła ubiegająca się o Krajowy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie.
Materiały do pobrania
W tej części znajdą Państwo obszerne zasoby materiałów: szeroki wachlarz propozycji dobrych praktyk, poradniki, zestawy narzędzi, opisy programów, scenariusze zajęć, itp.
Wspomniane zasoby zostały zamieszczone na stronie ORE w zakładce Zespół ds. Promocji Zdrowia.
Bardzo polecam, na pewno znajdą tam Państwo ciekawe inspiracje do własnych rozwiązań.